Godło Japonii
Czas w Tokio :

日本 WWW.JAPONIA.XMC.PL

­čç»­čçÁ Kraj Kwitn─ůcej Wi┼Ťni Bogaty Przewodnik Po Japonii

本 Szkolnictwo w Japonii

Ju┼╝ od ponad stu lat japo┼äskie szkolnictwo poddawane jest co pewien czas gruntownym reformom. Pierwsza z nich mia┼éa miejsce w tzw. epoce Meiji (1868 ÔÇô 1912) kiedy to usuni─Öto rz─ůdy szoguna i przyst─ůpiono do modernizacji kraju na wz├│r zachodni. Wtedy wydano te┼╝ rz─ůdow─ů ÔÇ×ustaw─Ö o edukacjiÔÇŁ(1872) kt├│ra zapocz─ůtkowa┼éa rozw├│j nowoczesnego systemu szkolnego w Japonii. W latach 1886 ÔÇô 1916 zintensyfikowano te modernizacyjne poczynania, po czym nast─ůpi┼é okres ekspansji edukacyjnej (1917 ÔÇô 1937) i zwi─ůzanej z nim rozbudowy szk├│┼é r├│┼╝nych typ├│w i poziom├│w, ┼é─ůcznie z uniwersytetami. Z kolei lata 1937 ÔÇô 1945 przynios┼éy uniformizacje i faszyzacje edukacji japo┼äskiej, okres powojenny ÔÇô jej demokratyzacje.’, 'Wyrazem przemian jakie zasz┼éy w tej edukacji po 1945 roku jest chocia┼╝by artyku┼é I ÔÇ×zasadniczego prawa o wychowaniuÔÇŁ, kt├│ry g┼éosi ┼╝e ÔÇ×edukacja powinna zmierza─ç do pe┼énego rozwoju osobowo┼Ťci do wychowania ludzi zdrowych pod wzgl─Ödem umys┼éowym i fizycznym mi┼éuj─ůcych prawd─Ö i sprawiedliwo┼Ť─ç, ceni─ůcych prac─Ö, wskazuj─ůcych g┼é─Öbokie uczucie odpowiedzialno┼Ťci, wyposa┼╝onych w niezale┼╝ne warto┼Ťci duchowe oraz buduj─ůcych pokojowe pa┼ästwo i spo┼éecze┼ästwo.

Szkolnictwo w Japonii

Dostrzeganie znaczenia o┼Ťwiaty i kszta┼écenia obywateli mo┼╝na zaobserwowa─ç XIX wieku. Ju┼╝ wtedy w Japonii powo┼éano 17 000 szk├│┼é. Tak szeroko zakrojone kszta┼écenie umo┼╝liwi┼éo zmniejszenie stopnia analfabetyzacji do 50% og├│┼éu m─Ö┼╝czyzn i 15% kobiet. Sytuacja ta jeszcze bardziej zmieni┼éa si─Ö po II wojnie ┼Ťwiatowej. W ostatnich latach Japonia zajmuje na ┼Ťwiecie czo┼éowe miejsce pod wzgl─Ödem tempa rozwoju gospodarczego. ┼╣r├│d┼éa sukces├│w gospodarczych, techniczno-przemys┼éowych i spo┼éecznych nale┼╝y upatrywa─ç w rozwoju o┼Ťwiaty i wychowaniu m┼éodego pokolenia. Do rozwoju o┼Ťwiaty po II wojnie ┼Ťwiatowej nw znacznym stopniu przyczyni┼éy si─Ö Stany Zjednoczone Ameryki P┼én. (USA) – pa┼ästwo okupuj─ůce Japoni─Ö po zako┼äczeniu wojny. Wprowadzane w├│wczas zmiany w systemie kszta┼écenia i upowszechniania nowoczesnej wiedzy wzorowane by┼éy na strukturach szkolnictwa ameryka┼äskiego. Zmiany te przetrwa┼éy do chwili obecnej.nnnModernizacj─Ö japo┼äskiego systemu kszta┼écenia rozpocz─Öto od rozbudowy i upo┬şwszechniania szkolnictwa podstawowego, kt├│re sta┼éo si─Ö obowi─ůzkowe dla wszystkich od n6 do 15 roku ┼╝ycia, oraz wzmocnienia i soprofilowania szkolnictwa wy┼╝szego. Przyj─Öto jednotorowy uk┼éad kszta┼écenia ograniczony do 6-letniej szko┼éy podstawowej oraz 3-letniej szko┼éy ┼Ťredniej ni┼╝szej (I stopnia) i szko┼éy ┼Ťredniej wy┼╝szej (II stopnia). Obecnie w Japonii szko┼é─Ö podstawow─ů i ┼Ťredni─ů I stopnia ko┼äczy 100% dzieci. Do szko┼éy ┼Ťredniej II stopnia idzie oko┼éo 90% dzieci, a ko┼äczy j─ů oko┼éo 88%. S─ů to wyniki rekordowe w skali ┼Ťwiatowej.nWe wszystkich szko┼éach dominuj─ů przedmioty og├│lnokszta┼éc─ůce.

Kadra dydaktyczna (nauczycielska) wszystkich kategorii zawodowych jest dobrze przygotowana zar├│wno nz zakresu literatury, jak i przedmiot├│w ┼Ťcis┼éych. W nowym systemie znacznie podniesiono wymagania stawiane nauczycielom szkolnictwa podstawowego i ┼Ťredniego w zakresie kwalifikacji oraz wykszta┼écenia. Szko┼éy pedagogiczne w┼é─ůczono do uniwersytet├│w jako wydzia┼éy pedagogiczne.nnPrzedmioty zawodowe w szko┼éach i liceach zawodowych (2-3-letnich) stanowi─ů tylko 50% godzin, w tym 1/4 to zaj─Öcia praktyczne w warsztatach i halach produkcyjnych. System szkolny w Japonii obejmuje przedszkola, szko┼éy podstawowe, ┼Ťrednie ni┼╝sze i wy┼╝sze, policealne, politechniki i uniwersytety.nnWprowadzenie systemu 6 +3 + 4 (6 lat szko┼éy podstawowej, 3 lata szko┼éy ┼Ťredniej I stopnia, 3 lata szko┼éy ┼Ťredniej II stopnia i 4 lata szko┼éy wy┼╝szej) poci─ůgn─Ö┼éo za sob─ů konieczno┼Ť─ç zreformowania r├│wnie┼╝ systemu zarz─ůdzania szkolnictwem. Modernizuj─ůc system szkolnictwa w Japonii, odeszli od scentralizowanego szkolnictwa, pozostawiaj─ůc du┼╝y zakres autonomii w┼éadzom lokalnym zarz─ůdzaj─ůcym szko┼éami wy┼╝szymi, ┼Ťrednimi a nawet podstawowymi.nProgramy nauczania wydaje Ministerstwo O┼Ťwiaty, Nauki i Kultury. Stanowi─ů one wytyczne, na podstawie kt├│rych przez poszczeg├│lne szko┼éy opracowywane s─ů programy szczeg├│┼éowe, uwzgl─Ödniaj─ůc warunki, w jakich dana szko┼éa funkcjonuje. Finansowanie o┼Ťwiaty publicznej znajduje si─Ö, w gestii rz─ůdu, prefektur i terenowych w┼éadz o┼Ťwiatowych. Pieni─ůdze pochodz─ů z podatk├│w i innych dochod├│w. Wydatki na o┼Ťwiat─Ö w 1990 r. wynios┼éy 115 mld $, co stanowi┼éo 4,60/o PKB (16,5% bud┼╝etu pa┼ästwa). Natomiast ca┼éo┼Ť─ç wydatk├│w na o┼Ťwiat─Ö ze ┼║r├│de┼é publicznych i prywatnych wynios┼éa 168 mld $ w 1990 r., z czego 47,5% przeznaczono na o┼Ťwiat─Ö w ramach obowi─ůzku szkolnego, 18,6% na wy┼╝sze klasy szko┼éy ┼Ťredniej, a 25,6% na szkolnictwo. Na podkre┼Ťlenie zas┼éuguje fakt, ze z bud┼╝etu pa┼ästwa pokrywa si─Ö nie wi─Öcej ni┼╝ po┼éow─Ö wydatk├│w na pensje nauczycieli zatrudnionych w szko┼éach publicznych. Obecnie w┼éadze japo┼äskie zmierzaj─ů do podniesienia poziomu nauczania w szko┼éach podstawowych w r├│┼╝nych cz─Ö┼Ťciach kraju. Chc─ů przeznaczy─ç znaczne fundusze na rozw├│j i rozbudow─Ö szk├│┼é wiejskich przez modernizacj─Ö wyposa┼╝enia. Poniewa┼╝ w wielu szko┼éach uczy si─Ö ponad 50 uczni├│w w jednej klasie, w┼éadze d─ů┼╝─ů do zmniejszenia tej liczby. nRok szkolny w Japonii zaczyna si─Ö 1 kwietnia, a ko┼äczy 31 marca nast─Öpnego roku. Rok nauki w szko┼éach podstawowych i ┼Ťrednich I stopnia podzielony jest na trzy semestry: semestr pierwszy trwa od kwietnia do lipca, semestr drugi od wrze┼Ťnia do grudnia, semestr trzeci od stycznia do marca. W wi─Ökszo┼Ťci szk├│┼é ┼Ťrednich wy┼╝szych nauka odbywa si─Ö przez dwa semestry.

Semestr pierwszy w szko┼éach tego poziomu trwa od kwietnia do wrze┼Ťnia, semestr drugi od pa┼║dziernika do marca. Uczelnie wy┼╝sze r├│wnie┼╝ pracuj─ů dwusemestralnie. We wszystkich typach szk├│┼é miesi─Öczne wakacje s─ů w lecie (od ko┼äca lipca do pocz─ůtku wrze┼Ťnia) oraz w okresie zimowym, na prze┼éomie starego i nowego roku (dwa tygodnie). Uczniowie w szko┼éach s─ů zmuszani do ┼Ťlepej dyscypliny wobec nauczycieli. Program nauczania jest u┼éo┼╝ony w taki spos├│b, aby uczniowie opanowali ogromny materia┼é pami─Öciowo. Szkolnictwo podstawowe i ┼Ťrednie. Przedszkola ÔÇô maj─ů za zadanie zapewni─ç dzieciom 3-5 letnim odpowiedni rozw├│j umys┼éowy i fizyczny przez stworzenie odpowiednich warunk├│w ┼Ťrodowiskowych oraz prowadzenia nauki dostosowanej do ich poziomu umys┼éowego i zdolno┼Ťci. W 80% s─ů to plac├│wki prywatne. Ministerstwo O┼Ťwiaty sformu┼éowa┼éo 5 g┼é├│wnych cel├│w metodycznych, kt├│re powinny by─ç przestrzegane przez nauczycieli i wychowawc├│w w procesie tw├│rczego wychowania dzieci japo┼äskich. Wychowanie to nie tylko jednostronne sugestie norm, ale obraz ┼╝ycia we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie. Zadaniem nauczyciela jest nie uczy─ç, a ┼╝y─ç z dzie─çmi; w procesie wychowania wykorzystywa─ç naturalne warunki i sytuacje ┼╝ycia codziennego oraz by─ç wzorem i przyk┼éadem spo┼éecznego i moralnego wychowania. Wychowanie powinno by─ç nastawione na kszta┼étowanie okre┼Ťlonych jako┼Ťciowo norm, bez kt├│rych me mo┼╝na wyrosn─ů─ç na dobrego, zdyscyplinowanego i pracowitego obywatela Japonii.nNauczyciel winien d─ů┼╝y─ç do tego, aby w tw├│rczym procesie nauczania dzieci u┼Ťwiadamia─ç im obecno┼Ť─ç i interesy innych cz┼éonk├│w spo┼éeczno┼Ťci ich wzajemne zale┼╝no┼Ťci. Wa┼╝n─ů form─ů wychowania jest wychowanie grupowe. Przy tym kryterium efektywno┼Ťci to nie rezultat i jako┼Ť─ç pracy poszczeg├│lnych dzieci ale i ca┼éej grupy. Konieczne jest uczestniczenie wszystkich dzieci w obcowaniu i pracy, co pozwala na u┼Ťwiadomienie ka┼╝demu z nich jego roli, jak─ů spe┼énia w spo┼éeczno┼Ťci. Nale┼╝y przyucza─ç dzieci do rozwi─ůzywania trudnych problem├│w grupy, a tak┼╝e swoich indywidualnych.

Czytaj Wi─Öcej »

» » Info « «

­čç»­čçÁ Oficjalny J─Özyk(s) : 言 葉 Japo┼äski

­čç»­čçÁ Stolica : 東 京 都 Tokio (Tōkyō-to)

­čç»­čçÁ Ustr├│j : 立憲君主制 Monarchia

­čç»­čçÁ Obszar 面 積 : 377,873 km² (62nd)

­čç»­čçÁ Populacja 英 : 126,500,000 (11th)

­čç»­čçÁ Zageszczenie 密 度 : 337/km2 (30th)

­čç»­čçÁ Waluta 通 貨 : Yen (¥) (JPY)

­čç»­čçÁ Internet 英 : TopLevelDomain .jp

» » Przewodnik « «

» » Ciekawostki « «

Ciekawostki Japonia XMC

» » Etykiety « «