God艂o Japonii
Czas w Tokio :

日本 WWW.JAPONIA.XMC.PL

馃嚡馃嚨 Kraj Kwitn膮cej Wi艣ni Bogaty Przewodnik Po Japonii

本 Kobieta – Samuraj jej panem

Epoka samuraj贸w, wojownik贸w wyznaj膮cych idee Konfucjusza, charakteryzuje si臋 swoistym stosunkiem m臋偶czyzn do kobiet. Samuraj bowiem odnosi艂 si臋 do kobiet z pewn膮 pogard膮. Wed艂ug konfucja艅skiej moralno艣ci kobieta mia艂a si臋 bez reszty po艣wi臋ci膰 te艣ciom, dzieciom i m臋偶owi, to znaczy wyrzec si臋 w og贸le osobistego 偶ycia. Tak dzia艂o si臋 w rodzinach samurajskich wysokiego szczebla, gdzie zam臋偶na kobieta winna by艂a tylko prowadzi膰 dom m臋偶a, co prawda przy pomocy licznej s艂u偶by. W epoce samuraj贸w i feudalizmu rodzina japo艅ska w swojej organizacji nie r贸偶ni艂a si臋 zasadniczo od rodziny z okresu Heian (koniec VIII 鈥 XII w.). Prawdziwa rodzina, wbrew teorii o pi臋ciu stopniach pokrewie艅stwa, sk艂ada艂a si臋 z os贸b 偶yj膮cych pod jednym dachem: byli to krewni ze strony ojca w linii wst臋pnej prostej, 偶ona i dzieci. Ta jednostka rodzinna, stanowi膮c dzi臋ki wsp贸lnemu domowi zwart膮 ca艂o艣膰, mia艂a w艂asne b贸stwa. By艂y one albo w postaci talizmanu pochodz膮cego ze 艣wi膮tyni shint艒 albo buddyjskiego obrazka. W艂adz臋 w domu sprawowa艂 zwykle ojciec rodziny: w艂adza ta mia艂a si臋 sta膰 w warstwie samuraj贸w, pocz膮wszy od wieku XIV, absolutna. W艣r贸d ludu, chocia偶 teoretycznie rz膮dzi艂 ojciec, matka zachowywa艂a decyduj膮cy g艂os we wszystkich sprawach dotycz膮cych dobra rodziny, by艂a wsp贸艂towarzyszk膮 i ch臋tnie wys艂uchiwan膮 doradczyni膮, bez kt贸rej nie podj臋to 偶adnego wa偶niejszego postanowienia. Natomiast w domach buke (rody samurajskie) ojciec rodziny decydowa艂 niemal we wszystkich przypadkach, i w okresie Muromachi (XIV 鈥 XVI w.) bardzo cz臋sto nie zasi臋ga艂 ju偶 opinii ma艂偶onki. On r贸wnie偶 udziela艂 cz艂onkom rodziny zezwolenia na przyj臋cie jakiego艣 urz臋du, poniewa偶 odpowiedzialny by艂 przed suwerenem za wszystkich krewnych, nad kt贸rymi sprawowa艂 opiek臋. Ten, kto dziedziczy艂 ojcowskie imi臋 i dobytek, winien by艂 dba膰 o potrzeby braci i si贸str, kt贸rzy w ten spos贸b byli od jego zale偶ni, jako 偶e prawo starsze艅stwa sta艂o si臋 w klasie samuraj贸w absolutnie obowi膮zuj膮ce pocz膮wszy od XIII wieku.nW epoce samurajskiej warunki 偶ycia kobiety japo艅skiej by艂y bardzo r贸偶ne w zale偶no艣ci od klasy spo艂ecznej i czasu. Przypuszcza si臋, 偶e w kr臋gach arystokracji w 偶yciu ich, podobnie jak w poprzednich okresach, dominowa艂a nuda: wi臋kszo艣膰 opowie艣ci i pami臋tnik贸w, jakie w tym czasie pisywa艂y kobiety, m贸wi艂y o poczuciu sytej pustki. Jo眉on des Longrais pisze: 鈥瀠czucia kobiety nie wykracza艂y prawdopodobnie poza uleg艂o艣膰 wobec tego, co musia艂o si臋 sta膰, bo zapisane by艂o od pocz膮tku czas贸w w ksi臋dze przeznaczenia. Gdy los zsy艂a艂 dobro, musia艂o ono by膰 nietrwa艂e, gdy偶 na 艣wiecie wszystko przemija, nieszcz臋艣cia za艣 by艂y kar膮 za pope艂nione grzechy. Na my艣l im nie przychodzi艂o, by przeciwstawi膰 si臋 nieuniknionemu losowi. W tej bierno艣ci nie by艂o tch贸rzostwa ani g艂upoty; kobieta bardzo trafnie przeprowadza艂a bilans swoich sukces贸w i niepowodze艅. Uwa偶a si臋, 偶e jest to pogl膮d s艂uszny lecz tylko w odniesieniu do kobiet w warstwach arystokratycznych, a w innych kr臋gach spo艂ecznych rzecz ta mia艂a si臋 inaczej. W rodzinach samurajskich, stoj膮cych wy偶ej w hierarchii spo艂ecznej, a podobnie i w rodzinach zwyk艂ych bushi, kobieta, cho膰 nie sprawowa艂a w艂adzy absolutnej, zajmowa艂a w rodzinie istotne miejsce. W Japonii od wiek贸w dusz膮 domu by艂o irori (palenisko), gdzie utrzymywano ogie艅, uwa偶any za rodzaj domowego s艂o艅ca. Irori gromadzi艂o co wiecz贸r na posi艂ki i pogaw臋dki wszystkich cz艂onk贸w grupy rodzinnej.

W epoce samurajskiej miejsce irori zacz膮艂 zajmowa膰 hibachi (przeno艣ny, porcelanowy piecyk). Hibachi spowodowa艂 niejako rozlu藕nienie wi臋z贸w rodzinnych, poprzez mo偶liwo艣膰 podzielenia paleniska na mniejsze. Japo艅ska 偶ona samuraja rz膮dzi艂a sprawami pieni臋偶nymi i czuwa艂a nad 偶e艅sk膮 cz臋艣ci膮 s艂u偶by, wychowywa艂a syn贸w i c贸rki. Zajmowa艂a si臋 kuchni膮 i szyciem odzie偶y dla wszystkich domownik贸w. Jest te偶 rzecz膮 prawdopodobn膮, 偶e mia艂a dost臋p do kura (drewniane spichrze ze 艣cianami oblepionymi glin膮, chroni膮c膮 przed po偶arami). I – co wa偶ne – wpaja艂a potomkom swym ducha jej klasy, pogard臋 艣mierci, pos艂usze艅stwo wobec seniora a tak偶e podstawowe zasady buddyzmu i filozofii konfucja艅skiej. Mo偶na jednak s膮dzi膰, 偶e los ma艂偶onek zwyk艂ych bushi by艂 nie do pozazdroszczenia; m膮偶 najcz臋艣ciej przebywa艂 poza domem: wojowa艂 albo s艂u偶y艂 seniorowi. 呕ony wojownik贸w okresu samuraj贸w nie by艂y ani wytworne ani wykszta艂cone; nie celowa艂y w subtelno艣ciach i do艣膰 pobie偶nie zna艂y klasyk贸w chi艅skich, nie gardzi艂y natomiast komponowaniem wierszy w j臋zyku yamato (鈥瀋zysty鈥 j臋zyk japo艅ski), i te, kt贸re pochodzi艂y z wybitniejszych rodzin, wra偶liwe by艂y na r贸偶norodne formy sztuki. Kroniki wojenne z tamtych czas贸w opowiadaj膮 o czynach wojennych 偶on samuraj贸w, kt贸re w obronie swoich dom贸w chwyta艂y za halabard臋, strzela艂y z 艂uk贸w, a nawet (o zgrozo!) sz艂y z m臋偶ami na wojn臋. Zwraca si臋 jednak uwag臋 na fakt, 偶e nie zatraca艂y kobiety wdzi臋ku; a podkre艣la si臋 ich ofiarno艣膰 godn膮 podziwu. Kobiety japo艅skie z ni偶szych warstw nader rzadko a nawet wcale nie umia艂y pisa膰 i czyta膰, st膮d wiersze i opowiadania z epoki samuraj贸w nale偶膮 do autorstwa arystokracji i kobiet z wy偶szej warstwy bushi. Niekt贸re kobiety z tych warstw mog艂y poszczyci膰 si臋 wy偶szym wykszta艂ceniem. W艣r贸d ludu kobieta japo艅ska zachowa艂a bardzo mocn膮 pozycj臋 i cz臋sto ona rz膮dzi艂a w domu. Jednak偶e, przyk艂ad jaki dawali bushi, zw艂aszcza od XIV wieku, zacz膮艂 coraz mocniej oddzia艂ywa膰 na warstwy ludowe, gdzie kobiet stopniowo zacz臋艂a traktowa膰 sw贸j presti偶, przynajmniej na zewn膮trz. W miar臋 jak coraz wi臋kszej mocy nabiera膰 zacz臋艂o prawo starsze艅stwa i utwierdza艂a si臋 w艂adza ojcowska, pozycja 偶ony stawa艂a si臋 drugorz臋dna, a wzmacnia艂o si臋 stanowisko matki ojca rodziny.


» » Info « «

馃嚡馃嚨 Oficjalny J臋zyk(s) : 言 葉 Japo艅ski

馃嚡馃嚨 Stolica : 東 京 都 Tokio (Tōkyō-to)

馃嚡馃嚨 Ustr贸j : 立憲君主制 Monarchia

馃嚡馃嚨 Obszar 面 積 : 377,873 km² (62nd)

馃嚡馃嚨 Populacja 英 : 126,500,000 (11th)

馃嚡馃嚨 Zageszczenie 密 度 : 337/km2 (30th)

馃嚡馃嚨 Waluta 通 貨 : Yen (¥) (JPY)

馃嚡馃嚨 Internet 英 : TopLevelDomain .jp

» » Przewodnik « «

» » Ciekawostki « «

Ciekawostki Japonia XMC

» » Etykiety « «